راهبردهایی برای تدریس در کلاسهای چند پایه
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
راهبردهایی برای تدریس در کلاسهای چند پایه
نوشته شده در یک شنبه 3 آذر 1392
بازدید : 3830
نویسنده : محمود احمدنژاد

راهبردهایی برای تدریس در کلاسهای چند پایه

تدریس حرفه ای و تهیه ی طرح درس در کلاس های چند پایه ، مستلزم تسلط معلم به محتوا ، اهداف و راهنمای روش تدریس کلیه ی دروس دروه ابتدایی است. طرح درس ابزاری است برای این که معلمی بتواند تدریس را به صورت حرفه ای و متخصصانه ارائه کند. معلم با تهیه ی طرح درس ، به سازمان دهی و مدیریت موثر یادگیری در کلاس اقدام می کند. . داشتن طرح درس به معنای وجود اراده برای تدریس موثر و مدیریت فرایند یاددهی یادگیری است. این امر در کلاس های چند پایه که از موقعیت خاصی برخوردارند. اهمیت بیشتری دارد. داشتن طرح درس به معنای تفکر حرفه ای در باره ی موضوعی است که قرار است   تدریس شود. طرح درس ، اهداف اصلی درس ، نحوه ی مدیر یت فرایند یاددهی یادگیری ، وسایل و مواد مورد نیاز و تصمیم گیری در مورد چگونگی ارزش یابی را مشخص می کند. طرح درس می تواند مکتوب یا ذهنی باشد.

    در مورد کلاس های چند پایه ، به دلیل پیچیدگی نسبی برنامه ریزی تدریس ، پیشنهاد می شود طرح درسی با ساختار ساده و نظام مند و به صورت کتبی آماده شود. برای این کار لازم است معلم موضوع را مشخص کند ، اهداف آموزشی و پرورشی شامل دانش ، مهارت ، نگرش و ارزش های مورد نظر را تعیین کند ، بر اساس پایه های که در کلاس حضور دارند ، فهرستی از مفاهیم و مواردی را که باید پوشش داده شود تهیه کند ، بخش هایی از کتاب های درسی پایه های مورد نظر را انتخاب و فعالیت هایی را بر اساس پایه ها و مفاهیم طراحی کند. از سوی دیگر لازم است ، معلم کلاس چند پایه ، نسبت به طرح درس مکتوب خود منعطف باشد و در صورت نیاز ، تغییراتی در روند اجرا ایجاد کند.

    تهیه ی طرح درس در کلاس های چندپایه به تصمیم معلم برای شیوه ی برنامه ریزی ، اجرا و ارزش یابی در کلاس درس بستگی دارد. برای مثال ، معلم برای استفاده از روش تلفیق موضوعات مشترک در پایه های متفاوت ، باید در طرح درس خود این مهم را لحاظ کند. بنابر این گرچه ساختار و عناصر طرح درس مکتوب در کلاس های چند پایه با کلاس های تک پایه یکسان است ، اما اگر محتوای عناصر با کلاس تک پایه یکسان باشد ، به معنای بی توجهی معلم به شرایط خاص کلاس خود است که قطعاً او را با مشکلات جدی از جمله : کمبود وقت ، حجم زیاد مطالب کتاب های درسی ، خستگی شدید ، عدم تحقق اهداف آموزشی و پرورشی ، و عدم تسلط یادگیرندگان رو به رو خواهد ساخت .

    اولین عنصر در تدوین طرح درس به منظور مدیریت موثر فرایند یاددهی یادگیری ، موضوع درس است.  ممکن است بخواهد ماده ی درسی واحدی را به صورت هم زمان به تمام پایه ها تدریس کند . برای این کار ، موضوعاتی که ارتباط عمودی دارند ، مناسب ترند. مثلاً جانوران ، گیاهان و بدن انسان در علوم ، و مفهوم عدد ، ارزش مکانی و مقایسه ی اعداد در ریاضی پنج پایه را که ارتباط عمودی دارند ، می توان به صورت هم زمان به کل کلاس ارائه کرد.

 

    چنان چه معلم بخواهد با تاکید براهداف مشترک دروس در پایه های متفاوت ، از تلفیق استفاده کند ، لازم است با تسلط کامل بر محتوای آموزشی کلیه کتاب های در سی پایه هایی که در یک کلاس حضور دارند ، اهداف مشترک را استخراج کند تا امکان طراحی تدریس و اجرای موفق آن در کلاس فراهم شود. برای مثال ، ترتیب اعداد در ریاضی پایه ی اول ابتدایی ، با مفهوم رعایت نظن و ترتیب فارسی پایه ی سوم ابتدایی ، اهداف مشترکی دارد که می تواند مبنای طراحی تدریس تلفیقی باشد و فعالیت های آموزشی مناسبی برای آن طراحی شود. در فر ایند یاددهی یادگیری می توان به اهداف اختصاصی ( به ویژه مهارت های ، نگرش ها و ارزش های مورد نانتظار ) هر پایه توجه کرد.

محمود احمدنژاد

در صورت داشتن سوال و یا کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ mamosta.lxb.ir مراجعه نمایید.



:: موضوعات مرتبط: مقالات علمی پژوهشی , آموزشی , ,
:: برچسب‌ها: "محمود احمدنژاد""راهبردهایی برای تدریس در کلاسهای چند پایه""ماموستا""mamosta" ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: